اولین خانواده جدید باکتریایی کشور رونمایی شد

29 01 2017
کد خبر : 3960531
تعداد بازدید : 2053
طی مطالعات اکتشافی صورت گرفته در زمینه تعیین تنوع زیستی میکروارگانیسم های چشمه بادآب سورت، یک باکتری جدید کشف شد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این دستاورد بزرگ به روابط عمومی مرکز گفت: این چشمه یکی از زیباترین چشمه های تراورتن جهان محسوب می شود و به عنوان یکی از اکوسیستمهای منحصر به فرد جهت مطالعات تنوع زیستی میکربی مورد توجه این مرکز قرار گرفته است. این باکتری جدید با استفاده از معیارهای مختلف شناسایی از جمله مطالعات تبارزایی به عنوان یک تاکسون باکتریایی جدید و منحصر به فرد منجر به خلق یک خانواده جدید شده است و اولین جنس و گونه این خانواده محسوب می شود که تحت عنوان Soortia roseihalophila در خانواده Soortiaceae معرفی شده است،

وی خاطر نشان کرد: تاکنون یک خانواده مخمری در سال 1393 توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران معرفی شده است و این تاکسون جدید اولین خانواده معرفی شده در شاخه باکتری ها از ایران است.

فاضلی در ادامه افزود: ه طور کلی باکتری ها، دارای توانمندی های گوناگون درتولید آنزیم ها و آنتی بیوتیک ها هستند و می توان از فرآورده های آنها در صنایع مختلف بهره برد. همچنین باکتری های جدید به عنوان منبعی از ژن ها و قابلیت های ناشاخته فرصت مناسبی را برای استحصال ترکیبات ارزشمند زیستی طی برنامه های فراگیر غربالگری ایجاد می نمایند.

فاضلی در مورد کاربردهای این خانواده جدید گفت: علاوه بر قابلیت های سویه جدید Bsw-2b در تولید آنزیم های ناشناخته و جدید می توان به این موارد هم اشاره کرد. سویه Bsw-2b تولید رنگدانه های فلکسی روبین می کند. این رنگدانه ها به عنوان عناصر بیوکنترل، آنتی اکسیدانت و پریبیوتیک (افزودنی های خوراکی) کاربرد دارند. همچنین می توان به قابلیت آن در رسوب گذاری اشاره کرد. از آنجا که این سویه از چشمه تراورتن بادآب سورت جدا شده است، تراورتن ها از پشته های رسوبات کلسیم کربنات تشکیل شده اند، نشان داده شده است که باکتری ها مثل سیانوباکترها، باکتری های گرم منفی و باکتری های گرم مثبت می توانند در این فرآیند نقش داشته باشند و سبب تسهیل فرآیند رسوبگذاری کربنات کلسیم شوند. لذا از این قابلیت می توان در صنعت استفاده کرد مثلا در کاهش سختی آب با حذف کلسیم محلول، تولید بتن های با استحکام بالاتر (با حذف خلل و فرج و پر کردن ترک های آن) و هم چنین در احیای محیط های کربناته از قبیل چشمه هایی شبیه به بادآب سورت.شایان ذکر است که این باکتری ارزشمند هم اکنون در کلکسیون میکربی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسی IBRC-M 10915 نگهداری می شود. گفتنی است تا سال 2016 ، حدود 312 خانواده باکتریایی در دنیا معرفی شده است.

http://vimb.ir/News/View/2675

دسته بندی :
خبرها
خبرها