معرفی کار گروه زیست فناوری

معرفی کارگروه زیست فناوری

12 09 2015
کد خبر : 3961702
تعداد بازدید : 194

معرفی کار گروه زیست فناوری:

کمیته بیوتکنولوژی دانشگاه گیلان در سال 1388 با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور آغاز به کار کرد.

تعداد چهار آزمایشگاه این دانشگاه به نام‌های بیوتکنولوژی، بیوشیمی تحقیقاتی، سلولی مولکولی و مرکزی تحت حمایت کمیته قرار دارند که کد کشوری دریافت کرده‌اند و در حال ارائه خدمات به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌باشند.  تقویت هرچه بیشتر آزمایشگاه های فوق‌الذکر یکی از اهداف این کمیته است و در همین رابطه تا کنون حدود 3000 میلیون ریال صرف خرید تجهیزات و ملزومات مورد نیاز شده است.  به منظور تکمیل زیر ساخت‌ها و فراهم آوردن زمینه های فعالیت پژوهشی تجهیزاتی مانند Real-Time PCR، Gas chromatography (GC) ، Isoelectric focusing (IEF) خریداری شده است که در حال سرویس دهی به کلیه گروه‌های آموزشی متقاضی در داخل دانشگاه و مؤسسات خارج دانشگاه می‌باشند. امکانات کشت سلول‌های انسانی و کشت سلول‌های گیاهی نیز در آزمایشگاه‌های این مرکز فراهم شده است.

در حال حاضر تعداد 22 نفر از اساتید محترم دانشگاه مشغول به تدریس و تحقیق در زمینه بیوتکنولوژی می‌باشند. در این گرایش تا کنون 70 نفر در سطح کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده‌اند و تعداد 123 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی، 156 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 40 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل می‌باشند. همچنین تعداد 10 طرح پژوهشی در زمینه های پزشکی و سلول‌های سرطانی، کشاورزی و مقاومت به بیماری، بهبود کیفیت محصولات صنعتی که اغلب در راستای حل مشکلات و نیازهای استان است مورد تصویب کمیته بیوتکنولوژی قرار گرفته است که به اتمام رسیده یا در حال انجام می‌باشد که به توفیقاتی نیز حاصل شده است.  

اهداف

 کمیته بیوتکنولوژی در صدد است تا با اجرای استراتژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به اهداف زیر نائل آید:

  • الف) توجه به رفع معضلات استان در زمینه های امنیت غذایی، بهداشت و محیط زیست.
  • ب) ایجاد زیر ساخت مناسب برای فعالیتهای تحقیقاتی مرتبط با بیوتکنولوژی در دانشگاه.
  • ج) الویت بندی، هدایت و تسهیل در اجرای طرح‌ها.
  • د) تشویق و توانمند سازی محققین در اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی در زمینه های پزشکی و زیست شناسی، کشاورزی، منابع طبیعی و شیلات و صنعت و معدن.

آدرس ایمیل کارگروه زیست فناوری : biotechnologycommittee@gmail.com  

دسته بندی :
دسته‌بندی نشده