بیش از 90 درصد روغن‌های سویا تراریخته است

10 02 2016
کد خبر : 3960905
تعداد بازدید : 2721
حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو در خصوص محصولات تراریخته بیان کرد: بیش از 90 درصد تولیدات روغن سویا تراریخته است.
رستگار با بیان این که محصولات تراریخته در اکثر کشورها مانند آمریکا، هند، چین و... تولید و مصرف می‌شود، عنوان کرد: من نظرات مخالفان این محصولات را درک می‌کنم اما اگر مجوز ندهیم شرایط بدتر از بلاتکلیفی است. زیرا اگر مجوز ندهیم یا به صورت قاچاق و یا با سایر تقلبات وارد کشور می‌شود. وی با اشاره به بررسی‌های دقیق آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو گفت: در فرآورده‌های تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی نوع ژن و میزان تغییرات آن بسیار حائز اهمیت است. پس از بررسی‌ها اگر نوع ژن و میزان تغییرات با ضوابط هم‌سطح باشد به محصول مربوطه مجوزهای لازم داده می‌شود. اگر این فاکتورها بین حدود خاصی باشد با نصب برچسب و اعلام این حدود حق انتخاب به خریدار داده می‌شود. در صورت بالا بودن فاکتورها از یک حد مشخصی مجوز داده نمی‌شود. رستگار با بیان این که محصولات تراریخته در اکثر کشورها مانند آمریکا، هند، چین و... تولید و مصرف می‌شود، عنوان کرد: من نظرات مخالفان این محصولات را درک می‌کنم اما اگر مجوز ندهیم شرایط بدتر از بلاتکلیفی است. زیرا اگر مجوز ندهیم یا به صورت قاچاق و یا با سایر تقلبات وارد کشور می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این محصولات با عقیم‌سازی، سرطان و... مرتبط هستند، گفت: هنوز مستند محکمی دال بر عقیم‌سازی محصولات تراریخته وجود ندارد. هر چند که تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است. مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت اضافه کرد: داروهایی که به طور معمول مصرف می‌شوند نیز ممکن است عوارض تنفسی و ... داشته باشند.
دسته بندی :
خبرها
خبرها