طراحی نرم افزار بیوانفورماتیکی DIScover: ابزاری برای مهندسی پیوند دی سولفید در پروتئین ها توسط استاد دانشگاه تربیت مدرس

03 05 2016
کد خبر : 3960819
تعداد بازدید : 4825
پایداری حرارتی یکی از مهمترین ویژگی های مطلوب پروتئینها در تحقیقات و صنعت می باشد. بسیاری از واکنشهای صنعتی در دمای بالا انجام می شود، این فرآیندها نیازمند پروتئینهایی هستند که بتوانند در این دماها پایداری و فعالیت خود را حفظ کنند. در سالهای اخیر طراحی هدفمند پروتئین به طور گسترده به عنوان یک ابزار قوی جهت تغییر پایداری پروتئینها مورد استفاده قرار گرفته است. از میان روش های مختلف، مهندسی دی سولفید با موفقیتهای چشمگیری همراه بوده است. ایجاد پیوندهای دی سولفید جدید در پروتئین به طور وسیع برای تغییر پایداری پروتئین و ویژگیهای عملکردی و در مطالعه دینامیک پروتئین استفاده می شود.

نرم افزار تحت وب DIScover می تواند رزیدوهایی را که در صورت جهش به سیستئین، پیوند دی سولفید ایجاد کنند و موجب بهبود پایداری پروتئین شوند را پیش بینی کند. بنا به گفته دکتر عرب در این نرم افزار پیش بینی بر پایه شرایط ساختاری رزیدوها و تفاوت ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی اسیدهای آمینه نسبت به سیستئین انجام شده است. نرم افزار لیستی از جفت های مناسب برای جهش به سیستئینها و ایجاد دی سولفید را به کاربر معرفی خواهد کرد. به علاوه کاربر میتواند هر تعداد جهش مورد نظر خود را انتخاب کرده تا در فایل ساختاری پروتئین اعمال گردد.

خروجی نهایی شامل فایل ساختاری بهینه شده از نمونه جهش یافته در قالب PDB همراه با نمایش سه بعدی از آن خواهد بود. قابل ذکر است که دقت و حساسیت DIScover نسبت به نرم افزارهای مشابه بطور قابل توجهی بیشتر میباشد.

این نرم افزار در آزمایشگاه بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس تهیه شده است و از طریق آدرس http://bioinf.modares.ac.ir/software/DIScover به طور رایگان قابل دسترس میباشد.

http://vimb.ir/News/View/1984

 
دسته بندی :
خبرها
خبرها